Met het overlijden van Elizabeth is het vertrouwde boegbeeld van het Britse koningshuis weggevallen.
Op een paar momenten na, de vrouw die 70 jaar lang het vertrouwen van een groot deel van het volk kreeg.
Haar kracht zat er vooral in dat ze heel consistent was. Nooit liet ze zich verleiden tot politieke uitlatingen, altijd legde ze de nadruk op verbinding. Aspecten die bij uitstek passen bij een ceremonieel staatshoofd.
Nu is het de beurt aan Koning Charles.
Aan hem de uitdaging om eenzelfde mate van vertrouwen te winnen. In zo kort mogelijke tijd.
Zonder vertrouwen geen leider
Dat geldt voor elk niveau van leiderschap: of je nu manager, CEO of staatshoofd bent, vertrouwen is de kritische factor voor succesvol leiderschap.
De belangrijkste reden dat het vertrouwen er nog niet is bij Charles, heeft met integriteit te maken. We weten allemaal: hij bemoeide zich met regelmaat met zaken waar hij als koninklijk lid verre van moest blijven. Twijfels over je integriteit zijn natuurlijk het minst helpend als het om vertrouwen gaat.
Dus… wat te doen?
Vertrouwen dwing je niet af door de positie die je hebt, ook al is dat een vergissing die vaak wordt gemaakt.
Vertrouwen win je al helemaal niet door aangeleerde trucjes en tools.
Je verdient het door je gedrag. Door wie je bent als persoon en de intenties die je hebt.
Wie je bent, wat je zegt en wat je doet moet congruent zijn met elkaar.
Kloppend en oprecht.
Wat doen leiders die veel vertrouwen genieten dan, specifiek?
- Ze kunnen goed omgaan met mensen uit alle lagen en ze behandelen iedereen met respect.
- Ze zijn eerlijk en integer.
- Ze kunnen anderen snel op hun gemak stellen door echt te luisteren en oprechte interesse te tonen.
- Ze komen na wat ze beloven.
- Ze zijn bereikbaar en benaderbaar waardoor mensen zich met hen kunnen identificeren.
- Ze hebben oog voor de relatie en zorgen ervoor dat er verbindingen worden gelegd tussen mensen.
Het klinkt waarschijnlijk voor de hand liggend.
Toch zijn veel leiders zoekende naar hoe ze het vertrouwen kunnen vergroten.
In de gesprekken die ik met ze voer, wordt vaak snel duidelijk dat ze zich onbewust achter allerlei maskers verschuilen, aangeleerd gedrag. Of vaste ideeën over hoe je je als leider te gedragen hebt. Vervolgens mopperen ze dat hun medewerkers hen te weinig vertrouwen.
Onbedoeld creëren ze daardoor afstand. Ze zijn moeilijk te peilen, niet open en transparant en dat staat echt contact in de weg. Precies wat het opbouwen van vertrouwen belemmert.
Het begint dus bij het bewustzijn van die maskers, en de bereidheid om die af te leggen. Dat vergt zelfreflectie en oefening. Iets waar het in de coaching sessies die ik houd dus vaak over gaat.
Voor Charles lijkt de beste route om het vertrouwen te winnen dit: geen bemoeienis met politiek, maar in plaats daarvan verbinding leggen met het volk. En steeds transparant zijn over zijn intenties en beweegredenen.
Hij hoeft zeker geen kopie van zijn moeder te worden, maar doet er wel goed aan zijn ambities op het vlak van vertrouwen hoog te leggen.
En daar vanaf dag 1 prioriteit van te maken. Want zeker is dat hij geen 70 jaar heeft om dat op te bouwen.