De rebel in je organisatie: omarmen of negeren?

Met zijn voorstel om burgemeester Femke Halsema te ontslaan, liet Geert Wilders zich weer van zijn meest rebelse kant zien.
Tot groot ongemak van de coalitiepartijen.
Welke onderlinge afspraken de partijen ook maken, Wilders blijft een ongeleid projectiel.

Ik wil de parallel trekken naar het bedrijfsleven, want ook veel organisaties kampen met een of meerdere rebellen.
Mensen bij wie het maar niet lukt ze netjes in het gareel te krijgen.

De vraag is natuurlijk: hoe ga je daar als leidinggevende mee om?

Allereerst is het belangrijk om te kijken naar het type rebel.

de ene rebel is de andere niet.

Zo heb je de positieve rebel.
Dat zijn medewerkers die de boel graag opschudden omdat zij vinden dat het beter kan.
Ze weigeren zich te confirmeren aan allerlei ‘vastgeroeste’ patronen, systemen of denkrichtingen.

Dit type rebel daagt jou als leidinggevende continu uit om positieve verandering te realiseren.
Ze zijn daarbij gericht op open communicatie en samenwerking.
Dit kan leiden tot innovatieve en creatieve ideeën en veranderingen.

Dit type ‘onaangepast’ gedrag wil je als leidinggevende altijd met open armen omarmen, hoe lastig soms ook.
Deze mensen laten je immers klip en klaar zien wat er beter kan.
Ze maken je organisatie sterker en meer toekomstbestendig.

In de praktijk heb je als leider echter ook regelmatig te maken met de negatieve rebel.
Dit type rebel is weinig constructief.
Er is ontevredenheid over werkwijzen, besluitvorming of de richting die je als leider inslaat.

In plaats van hier constructief over te praten, vervalt deze rebel in openlijk kritiek, sarcasme en het ondermijnen van afspraken.
Hij of zij houdt geen rekening met de bredere belangen van het team of de organisatie.

Veel leiders zijn geneigd deze laatste rebel zo min mogelijk aandacht te geven, in de hoop dat het overwaait.
Immers, alles wat je aandacht geeft, groeit.

Maar let op: dat het vanzelf overwaait, is een illusie.

Jij kunt het dan als leider wel negeren, er zal altijd iemand in je organisatie zijn die het wel aandacht geeft, hoe minuscuul ook.
Door geërgerd te zijn of erop te reageren.
Aandacht dus…

Door het rebelse gedrag te negeren, benadeel je je team of organisatie.
De negativiteit verspreidt zich (door medestanders of juist ergernis) en er ontstaat langzaam maar zeker een giftige sfeer binnen je organisatie.

Je medewerkers krijgen steeds meer stress door het ongemak en de negativiteit.

Als leider kan je beter luisteren en begrenzen.
Ga daarbij op zoek naar de functie van het onacceptabele gedrag.
Wat laat het zien? Wat is het dat de rebel aan de kaak stelt?

Het onaangepaste gedrag brengt vaak het belang in beeld van het met elkaar zoeken naar manieren om ontevredenheid te uiten.
Luister er dus naar, zonder dat je mee deinst in de emotie of het ongenoegen.

“Als je weet wat jouw organisatie kapot kan maken, weet je ook waaraan je moet werken om het gezond te houden”.

Contact met de talentenleider

    Gerelateerde artikelen

    Door de site optimaal te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten