Deze week las ik in het HR Benchmark onderzoek 2018 van Raet dat medewerkers vooral soft skills van hun leidinggevende verwachten. Ze willen een leidinggevende die:
- voor hen opkomt (52%)
- waardering uit (52%)
- aandacht geeft (50%)
Pfff, hoor ik je denken… wanneer moet ik dat doen? Ik heb helemaal geen tijd voor dat softe gedoe. Dat geleuter over zieke kinderen thuis, vakantieverhalen en een hond die naar de trimster moet. Ik heb wel wat anders aan mijn hoofd. Daarbij; het zijn toch professionals? Ik verwacht dat zij wel voor zichzelf opkomen en zelfstandig zijn. Ze hebben mijn waardering en aandacht echt niet nodig, toch?
Toch wel!
Ieder mens wil het gevoel hebben dat hij/zij ergens bijhoort, iets bijdraagt en waarde toevoegt. Dat geeft zelfvertrouwen en daardoor functioneren mensen veel beter. Jij als leidinggevende hebt daar een grote impact op.
Hoe doe je dat dan?
Aandacht en waardering geven, gaat niet over gesprekjes over zieke kinderen en vakantieverhalen. Ook hoef je niet dagelijks met allerlei loze complimenten te strooien. Integendeel, dat werkt averechts. Het gaat erom dat je medewerkers zich door je gezien en gehoord voelen. Dat ze zich serieus genomen voelen als professional en ervaren dat hun inbreng ertoe doet. Dat ze weten dat jij hun kwaliteiten kent en faciliteert om verder te groeien zodat ze hun ambities kunnen waarmaken. Dat is wat ze graag van je willen.
De praktijk
Waarschijnlijk weet je dit wel, maar kom je er in de praktijk niet aan toe. Gedreven door de waan van de dag en een overvolle agenda. Door de druk die je van alle kanten ervaart, heeft dit geen prioriteit. Of wellicht herken je wel dat je de neiging hebt om vooral te ondersteunen op inhoud en vanuit processen en procedures. Daar ben je goed in. Voor ieder inhoudelijk probleem heb je wel een oplossing of wordt een proces opgesteld wat dan tot een oplossing moet leiden.
Je intenties zijn goed en je helpt graag. Maar je medewerkers zelf blijven hierdoor buiten beeld. Ze voelen zich niet gehoord en gezien, waardoor ze niet optimaal presteren en stagneren in hun verdere groei.
Voer het gesprek
Ga regelmatig met je medewerkers in gesprek en wees oprecht nieuwsgierig en geïnteresseerd naar:
- Wie is de mens achter de medewerker?
- Wat maakt hem/haar uniek?
- Wat drijft hem/haar?
- Wat zijn zijn/haar ambities?
- Welke ontwikkeling wil hij/zij maken om die ambities te realiseren?
- Wat heeft hij/zij daarvoor nodig?
En geef daarnaast ook duidelijkheid:
- Duidelijkheid over hun toekomst.
- Wat wordt er van hen verwacht.
- Welke resultaat moeten ze realiseren.
- Doen ze hun werk goed genoeg.
- Waarop kunnen ze zich verder ontwikkelen.
Als leidinggevende ben je zo goed als de mensen die voor je werken
Hoe verleidelijk het ook is om je te laten leiden door de waan van de dag, druk bezig te zijn met het vullen van excel-bestanden en vooral je mensen te helpen vanuit de inhoud en processen, je doet je medewerkers daarmee tekort. Ze presteren daardoor niet optimaal, ze zijn niet gemotiveerd en betrokken en ze stagneren in hun verdere ontwikkeling. Daarbij zullen de talenten je team of organisatie verlaten op zoek naar een omgeving waarin ze wel worden gewaardeerd.
Geef je medewerkers dus de prioriteit en aandacht die ze nodig hebben en onderscheid je daarmee als leidinggevende, waardoor je duurzaam succesvol bent met je team.