Regelmatig spreek ik leidinggevenden die moeite hebben met medewerkers die niet betrokken zijn bij hun werk. Ze ervaren dat hun medewerkers:
- Niet meer doen dan strikt noodzakelijk.
- Afspraken niet nakomen.
- Niet willen vernieuwen en veranderen.
- Geen ambassadeur zijn voor hun organisatie.
- Negatieve energie uitstralen in het team.
Herken je dit?
Wat je ook probeert, de desinteresse bij de medewerkers verandert niet. Het liefst ontsla je de medewerkers en neem je nieuw enthousiast talent aan, toch? Is dat wel de juiste weg? De schuld geven aan de medewerkers en ontslaan, lost vaak niets op. Want dan zul je zien dat er weer andere medewerkers zijn die dit gedrag vertonen. Er is iets anders nodig… en daar heb je zelf als leidinggevende de meeste invloed op.
Andere focus
Het afgelopen decennium heeft Gallup veel onderzoek gedaan naar de betrokkenheid van medewerkers bij hun werk. Daaruit blijkt dat in Nederland slechts 9% van de medewerkers betrokken is bij zijn/haar werk. Ook blijkt dat medewerkers die de mogelijkheid hebben om dagelijks te doen waar ze het beste in zijn, beter presteren, innovatief zijn en met meer plezier en energie werken.
De inzet van de talenten van de medewerkers vergroot dus de betrokkenheid en daarmee de prestaties van je medewerkers in je team.
Talentmanagement is hot
Veel organisaties en leidinggevenden vinden het dan ook belangrijk om talentmanagementbeleid te ontwikkelen en te implementeren, waardoor de betrokkenheid van medewerkers vergroot en ze vanuit hun kwaliteiten bijdragen aan de organisatiedoelstellingen. Maar hoe doe je dat?
Talentmanagent is geen simpele tool of truc dat de volgende dag wonderen verricht. Het is van belang dat de organisatie een heldere visie en beleid ontwikkelt op het gebied van talentmanagement. En dat dat beleid ook duidelijk zichtbaar is, op alle niveaus in de organisatie.
Dan ben je er nog niet. De medewerkers dienen te worden gefaciliteerd om hun talenten dagelijks in te zetten en te ontwikkelen naar excellente punten. Jij als direct leidinggevende hebt daarop de grootste impact omdat je dagelijks aanstuurt. Je dient dan ook de juiste mindset en gesprekvaardigheden te beheersen en in te zetten. Niet alleen 1x per jaar tijdens het functioneringsgesprek. Maar dagelijks en continu op de werkvloer.
Ruimte voor verbetering
En daar is nog veel ruimte voor verbetering, blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener RAET. Want volgens het onderzoek:
- Is een groot deel van de leidinggevenden niet op de hoogte van de ambities en de kwaliteiten van de medewerkers.
- Ook blijkt dat het merendeel van de medewerkers niet wordt ingezet op haar talenten.
- Verlaten de toppers de organisatie, omdat ze op zoek gaan naar een omgeving en functie waar ze wel waarde kunnen toevoegen vanuit hun kwaliteiten en energie krijgen van hun werk.
Geldt dit ook voor jou? Het is dus essentieel dat je je richt op de juiste energiebronnen van je medewerkers en dat je continu carrièreperspectieven biedt die aansluiten bij hun ambities en hun talenten. Wees daarin proactief. Iedere dag weer.
- Ontdek de talenten van je medewerkers.
- Zorg ervoor dat ze die talenten dagelijks inzetten voor het realiseren van de organisatie doelstellingen.
- En faciliteer dat ze hun talenten consequent ontwikkelen tot echt sterke punten.
Dan functioneren je medewerkers optimaal, ontwikkelen zij zich het snelst en zijn zij het meest gelukkig, betrokken en gemotiveerd.