De makkelijkste manier om je invloed te vergroten, zien we vaak over het hoofd

Laatst was ik bij een begrafenis van de moeder van een vriend.
Wat me erg raakte, was zijn speech voor zijn overleden moeder.
Hij was trots op haar, en dankbaar voor wat ze voor hem had betekend.

Na afloop sprak ik hem even. Ik vond zijn speech mooi, zei ik.
Maar zelf had hij er een dubbel gevoel bij.
Zijn trots en dankbaarheid had hij namelijk nooit uitgesproken, tegen haar.
En nu had hij daar spijt van.


Hoe vaak ‘vergeten’ we om onze waardering uit te spreken?

Terwijl ieder mens het nodig heeft om gezien en gewaardeerd te worden.
Het is een basisbehoefte.

Ik kwam er al snel achter dat dankbaarheid tonen een dieper, meer complex fenomeen is dan we denken en een kritieke rol speelt in het geluk van de mens. Dankbaarheid is letterlijk een van de enige dingen die aantoonbaar het leven van mensen kan verbeteren.” (Robert A. Emmons, Amerikaanse psycholoog en professor aan Universiteit in Californië).


Ook leidinggevenden vergeten het.
In de waan van de dag denderen ze door hun agenda’s heen.
Presteren staat voor op.


Het effect?
Medewerkers die zich niet gezien en gewaardeerd voelen missen iets.


Als leider merk je dat bijvoorbeeld door:

  • Medewerkers gaan bovenmatig hard werken, om tóch gezien te worden.
  • Ze gaan steeds meer klagen over ‘kleine’ ‘vaak onbenullige zaken.
  • Of ze vragen bijvoorbeeld om loonsverhoging.

Allemaal signalen dat de balans tussen wat ze leveren en wat ze ontvangen, is verstoord.

De valkuil voor jou als leider is dan dat je inhoudelijk daarop ingaat.
Dat je bijvoorbeeld inhoudelijk gaat twisten over de salarisverhoging of de klacht.
Of dat je die salarisverhoging geeft of de klacht oplost, en dan merkt dat er niets veranderd en ze in no time weer voor hetzelfde aankloppen.


Om moedeloos van te worden, toch?
Het kost allemaal tijd en energie, en je hebt het al zo druk.


Veel beter is om de oplossing te zoeken in het uitspreken van je dankbaarheid.


Wat brengt dat bijvoorbeeld concreet als jij mensen regelmatig bedankt?

  • Je toont een blijk van waardering; je stelt ieders inzet op prijs.
    Dit maakt mensen gelukkiger en dus komen ze met meer plezier en energie naar hun werk.
  • Iemand bedanken zorgt ervoor dat mensen sneller geïnteresseerd zijn om je beter te leren kennen en een relatie met je op willen bouwen. En dus jou als leider willen volgen.
  • Je besmet anderen. Zodra jij een ander een blijk van waardering geeft, geeft hij het vaak weer door aan de volgende; zo zorg je voor een rimpeleffect van vriendelijkheid in je team of organisatie wat bijdraagt aan de sfeer en daarmee aan de prestaties.
  • Als jij als leider regelmatig anderen bedankt, zijn mensen sneller geneigd je een gunst te verlenen of iets aardigs voor je terug te doen.
    Het zorgt ervoor dat op de langere termijn de ander je sneller te hulp schiet of graag voor en met je werken.
  • Ook je eigen gezondheid en functioneren heeft er baat bij.
    Uit onderzoek van School of Medicine van de Universiteit van Californië, blijkt namelijk dat dankbaarheid tonen ervoor zorgt dat je bloeddruk verlaagt, dat je beter slaapt, dat het je psychische toestand verbetert (je voelt je vaker en meer positief, alerter en levendiger).


Door het tonen van je dankbaarheid vergroot je dus direct je invloed als leider,
omdat je dingen veel makkelijker voor elkaar krijgt met anderen.
En misschien is je dankbaarheid tonen óók het beste medicijn voor de dagelijkse stress die je ervaart…
Twee vliegen in een klap dus!!


Het mooie? Het kost nauwelijks tijd.

Alle reden dus om meer expliciet dankbaar te zijn voor de mensen om je heen en hen de erkenning te geven die ze verdienen.


Kijk deze week eens goed om je heen…………

Wat doen de mensen waar je mee samenwerkt en hoe kan jij daarvoor de passende erkenning en dankbaarheid tonen?

Contact met de talentenleider

    Gerelateerde artikelen

    Door de site optimaal te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten