Werknemers zijn vaker en langer ziek, blijkt uit onderzoek dat Nationale Nederlanden gisteren publiceerde.
Met name werkgerelateerde psychische klachten nemen toe.
Dat zorgt voor langdurige uitval, maar maakt ook dat niet-zieke werknemers het steeds drukker krijgen.
Ik schreef er een reactie over die onder meer is geplaatst op de website van Boom Management en BIZ.persberichten.
Wat mij namelijk opvalt vanuit de dagelijkse praktijk, is dat er legio organisaties zijn waar medewerkers extra waardering krijgen als ze veel bijspringen, anderen uit de brand helpen en andermans taken op zich nemen.
Het wordt dus als normaal gezien dat medewerkers veel meer doen dan strikt genomen bij hun functie hoort of past in hun normale werkweek.
Dat maakt hen loyale en goede medewerkers.
Dat maakt hen gewaardeerd.
Zo ontstaan naast de formele opdracht voor je medewerkers ook allerlei informele opdrachten, die vaak onuitgesproken blijven, maar die er wel voor zorgen dat mensen continu druk ervaren.
Herken je dat?
Zeker in sectoren als de zorg waar het bestaansrecht van de organisatie ‘zorg’ is, zie je dit veel voorkomen.
De medewerkers zorgen niet alleen voor de patiënten maar ook voor elkaar, waarmee ze te veel geven.
Een hoog ziekteverzuim is dus vaak een signaal dat er iets niet klopt in de cultuur van je organisatie.
Het is té vanzelfsprekend geworden dat mensen, met de beste intenties, meer geven dan nodig.
En dat is het probleem.
Voor een duurzame aanpak van het ziekteverzuim zul je als leider dus breder moeten kijken dan het individuele geval en ook breder dan de mensen die uitvallen.
Soms moet de hele, goedbedoelde, cultuur van de organisatie op de schop.
En is het juist de bedoeling dat je medewerkers niets meer en niets minder doen dan strikt genomen past in hun werkweek en bij hun rol.
Dat ze juist dan de waardering krijgen die ze verdienen.
Benieuwd naar mijn expertquote hierover? Lees het hier.