Ken je die gesprekken, waarin je merkt dat de ander niet echt naar je luistert?
Aan alles voel je dat jouw boodschap niet overkomt, bijvoorbeeld doordat:
- de ander veel om zich heen kijkt en continu bezig is met wat er in de omgeving gebeurt.
- ieder woord dat jij zegt direct wordt gebruikt om het eigen verhaal te doen.
(Ja, dat heb ik ook….….bla bla bla…..). - je midden in je verhaal ongevraagd allerlei oplossingen en goedbedoelde adviezen krijgt.
Herken je dit?
Ik weet niet wat dat met jou doet, maar ik haak op zo’n moment af en stop met het delen van mijn verhaal.
Ik voel me dan niet serieus genomen.
Het is simpelweg super-irritant om met iemand in gesprek te zijn die niet écht luistert.
De keuze om steeds minder te vertellen, is dan ook terecht.
Precies wat je als leidinggevende niet wilt.
Zo was ik gisteren in gesprek met een leidinggevende en die vertelde mij:
“In gesprekken met medewerkers dwaal ik vaak af met mijn gedachten. Eerlijk gezegd, luister ik niet en ben ik in mijn hoofd bezig met anderen dingen die ik moet doen. Ik geef dan snel een antwoord, want dan kunnen ze weer verder met hun werk.”
Dat gebrek aan aandacht was ook voor de andere kant van de tafel voelbaar, want hij vertelde verder:
“Laatst zei een medewerker mij eerlijk dat hij weerstand voelt bij mijn adviezen en dat hij steeds minder met mij bespreekt. Hij voelt zich onbegrepen in wat er echt speelt. Oef, dat is niet wat ik wil. Hoe krijg ik de echte verhalen te horen?”
ECHT LUISTEREN, het is misschien wel de belangrijkste kwaliteit die je als leider moet bezitten
Leiders die goed luisteren, weten veel beter wat er speelt en ze krijgen mensen makkelijker mee.
Kortom, je invloed vergroot, zonder dat je harder hoeft te werken.
Sterker nog, als leider mag je 80% van je tijd luisteren en 20% van je tijd zenden.
Veel leidinggevenden vragen mij dan ook: ,,Hoe doe ik dat, goed luisteren. Geef mij eens tips.”
Natuurlijk kan ik die tips geven, maar die kan je ook gewoon van het internet afplukken.
Dat is geen rocket science.
Je komt er niet met tips.
De kracht van echt luisteren zit veel meer in de intentie die je hebt.
Met welke intentie luister jij naar mensen?
Luister jij omdat je denkt: ‘dat hoort bij leiderschap’?
Of wil je echt weten wat er speelt en omgaat in je medewerkers?
Zelf ben ik een enorme liefhebber van het echte gesprek.
Dat het ergens over gaat, dat het iets raakt en persoonlijk is.
Dat ervaar ik ook als het mooiste in mijn werk.
De leidinggevenden die ik begeleid vertellen mij vaak hele persoonlijke dingen.
Want leiderschap gaat veel verder dan de kantoortuin.
Je geeft leiding vanuit je hele hebben en houwen, en alles hoort daarbij en kan besproken worden.
Door het daar met elkaar over te hebben, kom je veel beter bij de kern.
Het lucht vaak op en het biedt weer perspectief.
Ook schept het een enorme band en vertrouwen.
Natuurlijk voelt dat soms onzeker en kwetsbaar voor de leidinggevenden om het over hun persoonlijke issues te hebben en vragen ze vertwijfelt: ,,Oh… mag het daar óók over gaan?”
,,Ja”, zeg ik dan ,,we kunnen het hier niet níet over hebben.”
Hoe ik dat aanpak?
Het vraagt van mij niets meer en niets minder dan dat ik mij verplaats in die ander.
Mijn eigen gedachten en adviezen even voor mij houdt en te zoeken en te vragen naar de emoties achter de verhalen.
Daarom vijf voorbeeldvragen
- Wat houdt je echt bezig op dit moment?
- Hoe voel je je in deze situatie?
- Wat herken je hiervan uit eerdere situaties?
- Wat zou je nu het liefste doen, en waarom?
- Wat raakt je zo?
Het voelt misschien spannend om dit soort vragen te stellen en ga je het liever uit de weg.
Omdat je bang bent dat de gesprekken dan eindeloos lang worden, terwijl je geen tijd hebt.
Of omdat de gesprekken dan heel intiem worden en daarmee de relaties.
Of omdat je het soms gewoon geneuzel en gezeik vindt waar je geen zin in hebt.
De ervaring leert: als je het échte verhaal boven tafel wilt hebben, kan dat alleen als je écht luistert.
Wat vind jij het moeilijkste aan ECHT luisteren? Leuk als je mij dat laat weten.