Hoe krijg je ‘vastgeroeste’ medewerkers in beweging?

De zomer is bij uitstek de periode om veranderingen door te voeren in je bedrijf of team.
Hoe kunnen de zaken de tweede helft van het jaar beter?
Dat geeft ook direct een grote uitdaging…namelijk ‘vastgeroeste’ medewerkers.

Vrijwel iedere leidinggevende die ik spreek heeft ze in het team: mensen die maar niet lijken te willen veranderen.

Ze hebben geen boodschap aan die nieuwe koers of betere manier van werken.
Hoeveel aandacht en tijd je hen ook schenkt, hoe vaak je het belang ervan ook herhaalt, er gebeurt niets.

Zodra jij als leidinggevende over verandering begint, stuit je op weerwoord:

  • Je bent al de zoveelste manager die dit gaat proberen.
  • We hebben het als eens geprobeerd, het werkt niet.
  • Hier in dit bedrijf gaat het al jaren zo…

Gek word je van dit irritante, cynische gedrag!
Het liefst laat je deze mensen voortaan links liggen of neem je afscheid van ze, want het kost je te veel tijd en energie en geeft je bovendien een machteloos gevoel.

Herkenbaar…?

Dan is het goed om te weten dat je wel degelijk invloed kunt hebben op ‘vastgeroeste’ mensen.
Niet door nóg harder te duwen, maar juist je ogen op jezelf te richten.

De kans is namelijk heel groot dat jij als leider te weinig duidelijkheid hebt gegeven.

Vaak hebben mensen wel een abstract idee van de verandering die jij voor ogen hebt, maar is het voor hen totaal niet duidelijk wat dit concreet voor hen betekent.
Terwijl jij als leider denkt dat je hebt aangegeven waar het heen moet, blijken je zo vaag te zijn dat iedereen er zijn of haar eigen draai aan kan geven.

Wil je bijvoorbeeld dat mensen ‘meer verantwoordelijkheid pakken richting klanten’, dan lijkt dat een heldere opdracht.
Maar het kan alle kanten op gaan, zolang je dit niet samen met hen hebt vertaald naar concrete werkwijze, gedrag en prioriteiten.

Waar moeten mensen bijvoorbeeld mee stoppen?

Als ik aan leidinggevenden vraag of ze een concrete stop-opdracht hebben gegeven, blijft het meestal stil aan de andere kant van de lijn.

Terwijl die stop-opdracht essentieel is om ruimte te maken voor nieuwe werkwijzen.

Zolang je daar niet super helder over bent, is het logisch dat mensen zich verzetten, vasthouden aan het oude of achterover gaan leunen.

Het is aan jou als leider om elke verandering te vertalen naar concrete, tastbare acties en gedrag.

Hoe directer en duidelijker je daarin bent, hoe meer beweging je creëert.

En, wat voor je medewerkers geldt, geldt uiteraard ook voor jou. Jij bent het voorbeeld!

Dus als je denkt aan de verandering die je graag wilt realiseren: welke concrete acties, prioriteiten en gedrag horen daar dan bij?

Contact met de talentenleider

    Gerelateerde artikelen

    Door de site optimaal te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten