HOOP, een belangrijk thema in 2020.
Hoop op een betere wereld, vrede, gezondheid…
Wat betekent hoop voor jou als leidinggevende?
Hoe ervaren je medewerkers dat in je manier van leidinggeven?
Zo bij de start van het jaar ben je waarschijnlijk bezig met het opstellen van de jaartargets.
En het bepalen van de KPI’s van je medewerkers.
Een rituele dans waarbij je medewerkers je glazig aankijken met een ‘het-zal –wel- blik’.
Het enthousiasme ontbreekt.
Eerlijk gezegd krijg je er zelf ook geen energie van.
Lekker hoopvol begin van het jaar.
Heldere en zichtbare targets zijn natuurlijk essentieel.
Als je die niet hebt, waar werk je dan naartoe?
Maar wat daarbij meestal mist, is HOOP.
Hoop voor de toekomst.
Hoop geeft je medewerkers iets om naar uit te kijken
Weten dat de dingen beter zullen worden, helpt enorm.
Zonder hoop verliezen je medewerkers hun vertrouwen en haken ze af.
Ze voelen ze zich machteloos in de complexe situaties waar ze iedere dag voor staan.
HOOP is een behoefte van je medewerkers op een hoger niveau.
Waardoor ze energie ervaren, motivatie en betrokkenheid.
Bij uitstek een aspect waar jij als manager de meeste invloed op hebt.
Want als jij geen hoop biedt, wie moet het dan doen?
Hoe kan jij je medewerkers nu enthousiasme voor de toekomst geven?
Liefst zo dat je er zelf ook enthousiast van wordt?
3 suggesties
- Heel simpel, ga in gesprek met je medewerkers
Praat over je eigen doel en betekenis van je werk en de dingen die voor jou daarin belangrijk zijn.
Daag je medewerkers uit om daar ook mee bezig te zijn, door de goede vragen te stellen en hun fantasie te prikkelen.
Hoe willen ze zich voelen tijdens hun werk?
Wanneer zijn zij tot het uiterste gegaan?
Wat willen ze bereiken?
Waar dromen ze van?
Wat willen ze nalaten?
- Voedde positieve ‘vibes’ van jouw team, elke dag weer
Creëer een positieve omgeving waarin wordt gelachen en dingen worden gevierd. Kortom, waarin mensen zich goed voelen.
Praat regelmatig over de toekomst en wat daarin mogelijk is.
Vraag je medewerkers welke kansen en mogelijkheden zij zien en hoe zij daaraan kunnen bijdragen.
- Stap uit de reactiemodus, kijk verder vooruit
Stop met voornamelijk oplossen van dagelijkse problemen.
Je geeft daarmee onbedoeld het signaal af dat je de zaken niet onder controle hebt. En dat jij en het team worden geregeerd door de waan van de dag.
Weinig hoopvol, toch?
Leg je prioriteit bij het initiëren van plannen waardoor zaken beter worden.
Hoop geven voor de toekomst is essentieel voor leiders.
Geen valse hoop, maar oprecht en op een manier die bij jou past.
Hoe jij dat persoonlijk inzet vanuit jouw unieke kwaliteiten, is dan ook een onderwerp dat aan de orde komt in mijn leiderschapsprogramma.
In het voorjaar start ik voor de 11e keer met een klein selectief groepje leidinggevenden die zich verder willen ontwikkelen als leidinggevende, waardoor ze hun impact vergroten zonder harder te werken.