Hoe zou het voor je zijn als jij als leidinggevende je medewerkers inspireert en hen aanzet tot goede prestaties en gewenste veranderingen? En zou het niet geweldig zijn als jij hen faciliteert om zich te blijven ontwikkelen zodat ze duurzaam inzetbaar zijn binnen en buiten de organisatie? Dat is de reden waarom veel managers zijn gaan leiding geven.
De dagelijkse praktijk is vaak anders. De praktijk waarin:
- Je medewerkers vooral weerstand tonen en lastig gedrag hebben.
- Ze hun taken doen maar geen verantwoordelijkheid nemen voor de resultaten.
- Je team weinig aandacht besteedt aan haar eigen ontwikkeling.
Wat je ook probeert en voorstelt, het heeft maar mondjesmaat effect. Wat is dan je toegevoegde waarde voor het team? Is je rol niet overbodig?
Managers zijn overbodig
Steeds meer hoor je geluiden dat managers overbodig zijn. En dat er zoveel mogelijk managementposities moeten worden geschrapt. Het schrappen van managementbanen lijkt daarmee een doel op zich te worden.
Ik geloof daar niet in.
De urgentie van leiderschap
Je herkent vast dat de omgeving waarin je werkt continu verandert. Alles is tijdelijk en van voorbijgaande aard. Wil je als organisatie continuïteit blijven bieden, dan dien je juist te blijven veranderen, te innoveren en te ontwikkelen.
Dat heeft grote gevolgen voor managers en de medewerkers:
- Er worden steeds hogere eisen aan de medewerkers gesteld om de resultaten te halen.
- Medewerkers moeten flexibel zijn in veranderen en innoveren.
- Medewerkers moeten zich blijven ontwikkelen, zodat ze inzetbaar zijn en blijven.
De grootste valkuil voor jou als manager
Als teamleider gebeurt het vaak dat jij centraal staat. Jij hebt het grotere plaatje voor ogen en weet daardoor exact welke doelen je team moet halen. Jij bedenkt concreet wat nodig is om dat te bereiken. Je vertelt je medewerkers dan wat ze moeten doen en hoe ze dat het beste kunnen aanpakken. En als het ze niet lukt, of ze snappen het niet, dan pak jij het wel even op, je legt het nog een keer uit of je verzint een andere oplossing.
Je intentie is goed, want je wilt het beste voor je team en samen tot goede resultaten komen.
Onbedoeld zorg jij er zo wel voor dat je medewerkers:
- niet weten welke bijdrage ze leveren aan het grotere geheel (het doel ontbreekt);
- ervaren dat ze niet de juiste capaciteiten hebben om hun werk te doen (jij pakt het van ze over);
- dat ze uiteindelijk toch niet verantwoordelijk zijn voor het resultaat (jij kijkt er toch nog wel naar of verzint wel iets om de resultaten te bereiken).
Het resultaat is dat ze afhankelijk van jou zijn en blijven. Je team is daarmee een afspiegeling van je eigen gedrag.
Wat dan wel?
Medewerkers willen 3 dingen:
- Ervaren dat ze competent zijn in hun werk, dus dat ze datgene doen waar ze heel goed in zijn, energie van krijgen en waar ze plezier in hebben.
- Autonomie; ervaren dat ze zelf de regie hebben over hun werk, hun ontwikkeling en hun carrière. Dus een omgeving waarin ze de gelegenheid hebben om zelf de verantwoordelijkheid te nemen.
- Zingeving; ervaren dat ze écht toegevoegde waarde leveren en dat ze dus iets willen toevoegen aan het grotere geheel.
Jij als direct leidinggevende speelt daarin een essentiële rol. Dat maakt management tot cruciaal onderdeel van het succes van de organisatie.
Wat is er nodig?
Het vraagt leidinggevenden die zich hebben ontwikkeld tot de leiders van de toekomst. Dat zijn leiders met een andere mindset en andere vaardigheden. Was een manager eerst nog de persoon met de meeste kennis en expertise in een bepaald vak. En stuurde degene vooral op inhoud, regels en processen. Dat is nu niet meer haalbaar.
De leider van de toekomst is een expert in het vormen van een excellent team waarin iedereen de juiste dingen doet, en zich blijft ontwikkelen met de juiste expertise en vaardigheden, vanuit zijn talenten. Waardoor het team als geheel optimaal samenwerkt, productief en effectief functioneert en met veel plezier en energie de vereiste resultaten haalt.
De focus ligt dus op het beste uit je mensen halen, zodat ze boven zichzelf uitstijgen, iedere dag weer. Daarvoor is het nodig dat je dicht bij je medewerkers staat. Zodat je exact weet wat hun talenten zijn, wat hun ambities zijn en hoe zij vanuit hun kwaliteiten optimaal kunnen bijdragen aan de organisatiedoelstellingen.
Je kunt alleen dicht bij je medewerkers staan en hen helpen om boven zichzelf uit te stijgen, als je dicht bij jezelf staat als leider en jezelf door en door kent. Ambitieuze leidinggevenden laten zich daarbij helpen en begeleiden door een mentor of een coach.