Veel organisaties zoeken naar een vorm van zelfsturing en zelfmanagement bij hun medewerkers, waardoor de medewerkers verantwoordelijkheid nemen en optimaal functioneren, zodat de resultaten voor de organisatie verbeteren.
Je hoort dan ook meer en meer dat managers overbodig zijn en dat organisaties kiezen voor zelfsturende teams. Er moeten zoveel mogelijk managementposities worden geschrapt. Is dat de juiste oplossing? De praktijk wijst uit dat het lastig is.
Leiderschap is belangrijker dan ooit
De direct leidinggevenden hebben de meeste invloed op het presteren van hun medewerkers.
- Zij zijn dagelijks het eerste aanspreekpunt voor de medewerkers.
- Zij hebben het beste zicht op de kwaliteiten, de ontwikkeling en de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers.
- Zij zorgen ervoor dat de medewerkers iedere dag optimaal functioneren en bijdragen aan de organisatiedoelstellingen.
Zelfstandige medewerkers die verantwoordelijkheid pakken voor het resultaat vraagt niet minder leiderschap, maar ander leiderschap. Leiderschap dat gericht is op 100% afstemming tussen de resultaten van de organisatie en de talenten van de medewerkers. Dat maakt management tot cruciaal onderdeel van het succes van de organisatie.
Ander leiderschap
De rol van leiders verandert. Was een manager eerst nog de persoon met de meeste kennis en expertise in een bepaald vak. En stuurde diegene vooral op inhoud, regels en processen. Dat is nu niet meer haalbaar.
De leider van de toekomst stuurt op resultaat en legt daarmee de verantwoordelijk bij de medewerkers. Hij/zij is een expert in het vormen van een excellent team. Een team waarin iedereen de juiste dingen doet, en zich blijft ontwikkelen met de juiste expertise en vaardigheden, vanuit zijn talenten. Waardoor het team als geheel optimaal samenwerkt, effectief functioneert en met veel energie de vereiste resultaten haalt.
Dat vraagt een andere mindset en andere vaardigheden.
Wat doet de leider van de toekomst?
Om het zelfsturend vermogen van de medewerkers te vergroten en optimale resultaten te bereiken is het essentieel dat:
- De medewerkers hun talenten kennen waardoor ze bewuste keuzen kunnen maken over hoe ze eigen vermogen effectiever kunnen inzetten.
- De doelen en de beoogde resultaten van de organisatie transparant en duidelijk zijn; hoe meer duidelijkheid over de te bereiken doelen en aan welke criteria een resultaat moet voldoen, hoe gemakkelijker medewerkers en teams zelf kunnen beslissen hoe ze dat resultaat bereiken.
- Medewerkers worden gestuurd op resultaten; aanspreken op output is het meest krachtige instrument om de resultaten in je organisatie te verbeteren. Houd je medewerkers altijd verantwoordelijk voor de uitkomsten en de effecten van hun functioneren in relatie tot de resultaten.
Wat vraagt dat van jou?
De focus ligt dus op volledige afstemming tussen de kwaliteiten van je medewerkers en de resultaten voor de organisatie. Daarvoor is het nodig dat je dicht bij je medewerkers staat. Zodat je exact weet wat hun talenten zijn, wat hun ambities zijn en hoe zij vanuit hun kwaliteiten optimaal kunnen bijdragen aan de organisatiedoelstellingen.
Je kunt alleen dicht bij je medewerkers staan en hen helpen om optimaal te functioneren als je jezelf door en door kent. Wat zijn jouw talenten? Hoe geef jij leiding vanuit je kwaliteiten, waardoor je inspireert en mensen je willen volgen? Wat zijn je valkuilen en hoe pak jij verantwoordelijkheid voor het resultaat?
De weg naar een succesvol team dat optimaal presteert vanuit haar talenten, begint bij jou als leidinggevende. Door leiding te geven vanuit je kwaliteiten, met de juiste mindset en vaardigheden, haal je niet alleen het beste uit jezelf, maar ook uit je team. Ambitieuze leidinggevenden laten zich daarbij helpen en begeleiden door een mentor of een coach.