Een heldere visie op waar je met je team naartoe wilt en alles eraan doen om dat te bereiken. Dat vind je vast belangrijk als leidinggevende. Je hebt bijvoorbeeld doelen gesteld voor je team zoals 10% meer sales, klantervaring 9+, ontwikkeling nieuwe diensten of producten.
Je bent super gedreven om die doelen te realiseren. Je herhaalt ze regelmatig in het wekelijks teamoverleg. En je voert de druk op om ze te halen. Maar het werkt niet. Sterker nog, je ziet dat je medewerkers afhaken en als toeschouwer langs de kant staan. Ze laten jouw gedrevenheid gelaten over zich heen komen. En ze gaan weer over tot de orde van de dag.
Hoeveel tijd en energie je er ook in stopt, er verandert niets. Je staat er voor je gevoel helemaal alleen voor. En je werk kost je steeds meer energie.
Dat moet anders.
Hoe zorg je er nu voor dat je medewerkers wel optimaal bijdragen aan de doelen?
1. Bepaal een concreet doel voor je team
Doelen zijn essentieel voor de richting en de motivatie van je team. Een doel biedt houvast en geeft duidelijkheid over de taken die je medewerkers kunnen oppakken om het doel te bereiken. Hiervoor is het cruciaal dat het doel haalbaar is en dat je medewerkers ervaren dat ze een essentiële bijdrage kunnen leveren aan dit doel. Bespreek daarom niet alleen het doel met je medewerkers (bijvoorbeeld 10% meer sales) en het waarom van het doel (wat is de noodzaak van dit doel?).
Bespreek ook welke kwaliteiten je medewerkers nu al in huis hebben om optimaal bij te dragen aan de realisatie van het doel. Daardoor ervaren ze dat het voor hen ook haalbaar is. Dat verhoogt de motivatie en het doorzettingsvermogen bij het bereiken van het gestelde doel.
Bepaal daarna hoe je daarop kunt voortbouwen en hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen om het doel te bereiken. Bepaal dus samen een haalbaar ontwikkeldoel voor je team (bijvoorbeeld 2 manieren om de verkoop bij bestaande klanten te verhogen) om het uiteindelijke einddoel (10% meer sales) te bereiken.
Dat geeft vertrouwen, waardoor je medewerkers ervaren dat jouw ambitieuze doel realistisch is, waardoor je ze stimuleert om zelf manieren te zoeken om het doel te realiseren.
2. Formuleer het gewenste gedrag
Wat betekent het gestelde doel in concreet gedrag voor de medewerkers? Deze vraag blijft vaak onbeantwoord, omdat veel leidinggevende daar niet over nadenken. Ze focussen op het doel zonder te bepalen wat dit betekent voor de medewerkers. Als je medewerkers niet weten wat je concreet van hen verwacht, hoe kunnen ze dan optimaal bijdragen? Dan is het niet zo vreemd dat ze als toeschouwer langs de kant staan.
Bespreek dus met je medewerkers: Wat ga jij concreet doen om het gestelde doel te bereiken? Wanneer ga je dat doen? Hoe vaak? Met wie? En stel samen een plan van aanpak op.
3. Zet ‘kleine’ stappen en vier successen
Wellicht heb je de neiging om in een paar grote stappen direct op je doel af te gaan. Je maakt het daarmee voor jezelf en je team wel heel lastig. De kans dat je medewerkers alsnog afhaken is daardoor groot.
Bepaal voor je team en je medewerkers ‘tussendoelen’ in het gewenste gedrag en zet kleine haalbare stapjes die bijdragen aan het einddoel. Daarmee creëer je succeservaringen. Vier deze ook met je medewerkers door er aandacht voor te hebben en te complimenteren.
Realiseer je dat je met veel kleine stapjes heel ver kunt komen. Alleen door te doen bereik je je resultaten.
Ik ben benieuwd, welk ontwikkeldoel stel jij jezelf als manager bij het vergroten van de betrokkenheid en inzet van je medewerkers aan de realisatie van je teamdoelen? Wat gaat er mis als je niets verandert? Wat ga je concreet doen om je ontwikkeldoel te bereiken? Wanneer? Wie of wat gaat je daarbij helpen?